Recept/ Tillbehör

Växtbaserad parmesan – Ett veganskt & mjölkfritt alternativ

vegansk parmesan

Inlägget innehåller köplänkar (adlinks) till Bodystore & Meds

Som många av er redan vet sedan innan älskar jag ost! Försöker desperat i perioder att hitta alternativ som jag tycker är gott och som passar det mesta. Denna växtbaserade parmesan är väldigt god att ha på soppa, zucchininudlar, grytor och grönsaker, ja egentligen strö över vilken maträtt som helst! Toppen god! Du måste testa 🙂

Du behöver:
3 dl cashewnötter (vid allergi solrosfrö)
1 dl näringsjäst (Bjäst)
1-2 tsk örtsalt

Gör så här:
1. Mixa alla ingredienser tills önskad konsistens. Jag gillar den grov och inte för finmixad.
2. Förvara i en tät burk i skafferi eller kyl. Står sig hur länge som helst.

Vad är bjäst?

Jag använder bjäst istället för ost. Smakar nämligen som parmesan. Bjäst eller näringsjäst innehåller massor av vitaminer, framförallt vitamin B1. Det är ett bra tillskott till dem som inte äter kött och för mig som inte tål mjölk.

Här kommer fler recept som innehåller näringsjäst:

Butternut- & böngryta

Mjölkfri pesto

Antiinflammatorisk brysselkål

Titta gärna in hos mina andra kanaler:

Instagram: @cleanlifestyle.se
Facebook: @cleanlifestyle.se
Youtube : Clean Lifestyle Madelene Lennartsson

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Annsofi
    januari 19, 2021 at 1:05 e m

    Måste jag prova! Älskar ost, och det är något som jag också kan sakna ibland! Försöker med hitta bra alternativ till ost! Ha en fin dag! 🙂

    • Reply
      Madelene
      februari 2, 2021 at 8:00 e m

      Detsamma till dig <3

    Leave a Reply