Glass/ Recept

Naturlig vattenmelonglass fri från mjölk & vitt socker

vattenmelonglass

Inlägget innehåller annonslänkar till Bodystore

Jösses vilken glass! Helt underbart god naturlig glass med smak av vattenmelon. Så krämig och så god, högsta betyg från barnen! Måste säga att även blanda i hallon- och rödbetspulver gjorde både färg och förhöjde melonsmaken i glassen, såå gott! Ni måste testa!

Du behöver:
350 gr vattenmelon (fryst i bitar)
2 bananer (fryst i bitar)
1,5 dl kokosgrädde (det tjocka lagret i en konservburk, jag använder gärna i tetraförpackning från Garant)
1 msk hallonpulver
1 msk rödbetspulver

Gör så här:
Mixa alla ingredienser till en slät glassmet. Ät direkt eller frys in i glassformar.

Lite kort om bananens färg

Jag brukar alltid hålla mig till gröna bananer om jag väljer att äta. Detta för att undvika trigga mitt sockersug. Gröna bananer innehåller resistent stärkelse, mindre socker och har ett lägre GI-värde. De ska vara så pass gröna att de är mycket svåra att skala och knappt smakar banan. Jag tycker de passar utmärkt i glass om man vill ha en härligt krämig konsistens.

Resistent stärkelse kan förbättra tarmfloran rejält. Den bidrar även till ett stabilare blodsocker, stärker immunförsvaret och minskar risken för tjocktarmscancer.
Bönor, linser och kokt avsvalnad potatis innehåller också resistent stärkelse.

Gula bananer innehåller inte mycket resistent stärkelse men har ett högre innehåll av antioxidanter vilket också är bra. Ju äldre bananerna blir desto gulare och sötare blir dem. Gula/övermogna bananer är perfekta att använda som naturlig sötning, som i glass exempelvis!

Liknande recept:

Glass på endast två ingredienser

Sötpotatisglass med vit choklad

Mjölkfri & naturlig snickersglass

Titta gärna in hos mina andra kanaler:

Instagram: @cleanlifestyle.se
Facebook: @cleanlifestyle.se
Youtube : Clean Lifestyle Madelene Lennartsson

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply