Hälsotips

Så tyglar du sockersuget – 10 tips!

Nu kommer ett efterlängtat inlägg, sockersuget är det många som vill få kontroll över. Här kommer mina bästa tips:

1. Skippa vita kolhydrater
Ät istället kolhydrater med så lågt GI-värde som möjligt, välj exempelvis quinoa eller grönsaker istället. Jag skippar kolhydratrika livsmedel eftersom hela jag mår bättre utan.

2. Undvik sötningsmedel
Olika sötningsmedel kan påverka sötsuget och göra att vi vill ha mer. Även om de inte är blodsockerhöjande.

3. Undvik frukt
Söta frukter triggar också sötsuget precis som sötningsmedel, jag klarar inte av att äta för mycket söta frukter.

4. Kolla innehållet
Många livsmedel i butiken innehåller dolt socker. På en del förpackningar står det ”sockerfritt” men då kan de vara proppade med koncentrerade fruktjuicer.

5. Ät regelbundet
För att hålla sockersuget eller suget borta överlag så kan det hjälpa att äta på regelbundna tider. Se nästa punkt.

6. Planera
För att jag ska ha möjlighet att äta på regelbundna tider krävs en del planering. Om inte jag hade planerat lunch, mellanmål och middag så hade jag definitivt stoppat i mig något jag inte hade tänkt mig.

7. Rensa skafferiet och fyll på med nytt
Gå igenom ditt skafferi och plocka bort alla sockriga livsmedel. Proppa skafferiet med sånt som inte triggar men som stillar suget.

8. Lär känna din kropp
Vad triggas du av?
Lyssna på din kropp, vad äter du alltid för mycket av? Det som triggar måste-ha-mer-behovet ser du till att bannlysa från ditt hem, (fast inte om du mår bra av att äta det).

9. Ta hjälp
Prata med personer i din närhet, berätta för dem varför du vill tygla ditt sockersug. Det är lättare att genomföra något när andra vet och dessutom får du någon som peppar dig!

10. Fuska inte men låt de ta tid
Att minska sitt sug efter socker är svårt. Jag var tvungen att sluta helt, man skulle kunna säga att jag avgiftade mig själv och kom ut som en annan människa. Efter åtta veckor hade jag helt andra smaklökar! Jag fuskade inte, då hade de nog tagit ännu längre tid 🙈 Men det är helt okej om du skulle falla dit, börja om igen. En ny vana tar minst 21 dagar att införa, ibland länge, ibland kortare. Låt de ta tid 💚

Vilka är dina bästa tips?

Mina tio bästa tips för hur du blir av med sockersuget.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply